3 juli 2011

Till att börja med...

Tillsammans med rugby är baseboll sannolikt det minsta sporten i Sverige om man ser till hur stor den är i andra delar av världen. Rugby får dock betydligt mycket mer uppmärksamhet i svensk media än baseboll och därför slog mig tanken för några dagar sen "varför inte blogga om denna för många svenskar okända sport".

För att vara svensk kan jag rätt mycket om baseboll men anser mig dock ha en försvinnande liten kunskap i ett större perspektiv varför jag väljer att kalla mig amatör. Det finns säkert stora luckor i min regelkunskap men jag hoppas lära mig än mer under denna bloggresa.

Mitt intresse för baseboll började visserligen 2001, när jag av slump valde att hålla på White Sox (hade en idé om att jag ville hålla på lag i de flesta sporter och länder). Kunde säkert lika gärna blivit Red Sox men minns att just det där med "Sox" kändes väldigt mycket som baseboll och jag var ju tvungen att välja. 2005 flyttade jag till en lägenhet med baseboll i TV-utbudet och jag började långsamt lära mig konceptet med strike/ball och hur man brände spelare m.m.  Att White Sox sen vann World Series för första gången sen 1917 missgynnade ju knappast mitt intresse!

2009 såg jag min första match live. Dock inte i USA utan i Sverige. Under 2011 har jag kontinuerligt varit och tittat på Göteborg Hajarna när de spelat. Basebollen i Sverige består av en elitserie med åtta lag samt två regionserier (norra och södra).  I seriespelet deltar lag från Leksand i norr till Malmö i söder. I eftermiddag avslutas första halvan av serien för att sedan fortsätta med endast sex lag fram till dess att slutspelet börjar.

Jag tar gärna emot förslag på vad ni kan vilja läsa om. Hoppas kunna berätta om allt från konstiga basebollregler till World Series och historiska händelser. Svensk baseboll kommer naturligtvis få ett stort utrymme här och utöver detta tar jag glatt emot feedback om vad som mer kan skrivas om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar