10 juli 2011

Emotionell bergochdalbana

Som "ny" basebollsupporter har jag under året fått uppleva hur otroligt varierad en match kan vara, något jag aldrig upplevt i andra sporter jag följt. Gårdagen slog alla rekord för mig!

Det var två matcher mellan Göteborg och Karlskoga igår. Elitserien här i Sverige fungerar just så, man möter samma lag två gånger samma dag och klarar således både ekonomin och att undvika dåligt vår- och höstväder. I serien som just gått in i fortsättningsfasen fortstter de sex bästa (av åtta) elitserien med ytterligare med dagars spel. Övriga två (i år bara ett, Alby) spelar en kvalserie om två platser i nästa års elitserie. De fyra bästa i elitserien går sedan till playoff men det tar vi mer om en annan gång.

Evan Porter pitchade totalt 9 innings i gårdagens
två matcher. Till vänster ni också Joe Lankford.
I första matchen släppte Göteborg direkt en run och det kändes hopplöst jobbigt då jag såg förra mötet framför ögonen. Sen plockade göteborg snabbt på två runs och ledning efter första inningen kändes overkligt bra, det var ju svenska mästarna vi mötte. Andra inningen slutade 0-4 och jag lite smått upp hoppet. Efter fyra poänglösa innings började Göteborg sakta hämta in poäng och tog sig till 7-5-ledning inför nionde. Denna stog sig och vi hade vunnit! Helt ofattbart!

Andra matchen var en helt sjuk bergochdalbana! Matchen tog sig snabbt till 0-4 och jag tänkte att "nu får Karlskoga sin revansch". Efter en reducering till 1-4 plockade Göteborg hela 5 runs till 6-4-ledning. Karlskoga gav sig dock inte och efter ett gäng olustiga runs, bl.a. efter obstructuion, så stod det 6-7 inför undre halvan av sista inningen. Vid det här laget var jag så nervös att jag varken kuna sitta eller stå still så jag vankade av och an bredvid läktaren. Vörst kom en run som innebar 7-7 och förlägning. När Göteborg sen till slut fick sin andra out hade man Brian Strawn-Johnson på tredje bas med Curtis Dionne gick fram för att slå. Han träffade och vart bollen gick minns jag inte, då var jag bara fokuserad på Curtis löpning mot förstabasen och att Brian skulle springa in. När domaren skrek safe för Curtis var allt klart, 8-7 och dubbelvinst mot Karlskoga för vad som bara kan klassas som en fantastisk "day at the ball park".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar