14 juli 2011

Är baseboll tråkigt?

Själv är jag idag helt upptagen av baseboll. Den engelska fotbollen har inte sparkat igång så basebollen har mitt huvudsakliga sportsliga fokus. Att få vänner intresserade är dock ofta nästan omöjligt. Kommentaren  "nä, baseboll är ju så tråkigt" är vanlig men vad kommer den ifrån?

För den inte så insatte kan baseboll till en början vara en förvirrande sport. Man förväntar sig ungefär brännboll med skillnaden att något kastar bollen till slagmannen istället för att han får kasta upp bollen i luften själv. Ser man en match på TV så visas det dessutom en massa nummer i rutan som antingen ändrar sig ofta och oförklarligt eller som knappt ändrar sig alls. Kanske är det då som folk byter kanal, av ren förvirring.

Är det kanske kastandet innan det blir ett faktiskt slag som tråkar ut? Sätter man sig för att se baseboll med förväntningen att få se massor av långa slag och hinkvis med home-runs så blir man lätt uttråkad.  Det absolut essentiella när man följer baseboll, eller för den skull vilken sport som helst, är att ha ett lag att hålla på. Då kan man glädjas med laget även när de ska vara utelag och försvara sig. Då blir ett kast mellan picther och catcher, där slagmannen inte träffar bollen, ett glädjande kast istället för ett missnöje över att vi "inte fick se en home-run den här gången heller". Ingen sitter väl och tittar på fotboll och hoppas matchen ska slita 10-10?

Jag tror att nyckeln till att tycka baseboll är just ett lag man vill ska vinna samt att man förstår reglerna. Det handlar inte om att förstå alla småsaker som ständigt händer utan att få en övergripande förståelse för spelet. Därefter kan man lära sig alla småsaker som förgyller upplevelsen av spelet.  Det är inte svårt att lära sig heller men man ska inte blanda in sitt kunnande om brännboll när man börjar titta. Baseboll är INTE brännboll, det är bland det viktigaste man kan lära sig som ny åskådare. Jag tänker försöka förklara lite mer kring vanliga missförstånd på söndag.

1 kommentar:

  1. Vad gör man om man har tråkigt mitt i natten? kollar igenom roliga baseboll-bloggar!

    Jag har också funderat på varför basebollen är så liten i sverige och jag har några idéer.
    Generellt sett så kollar svenskar på idrotter som är stora i övriga europa och har lättare att spridas hit än att ta sig över atlanten.

    Anledningen till att Ishockeyn har lyckats är att den är så pass enkel och ta till sig, det går ut på att skjuta pucken i mål, det är mycket närkamper som många älskar och det går att spela i piss-väder, vilket är ganska viktigt i sverige.

    Am. Fotboll är inte helt okänt för många svenskar men ganska litet ändå, spelet är lika komplicerat som baseboll men det är massor av tackligar som gör att folk tycker är kul.

    Basket är ganska enkelt att spela, det räcker med en boll och en korg men har ganska få kampsituationer hyfsat enkla regler och är därför medelstor i sverige (att vi är usla på det är en annan sak).

    Basebollen är vi inte uppväxta med och är därmed mycket svårare att förstå redan komplicerade regler.
    Det finns knappt några närkamper eller liknande och ska man vara ärlig så är den ganska ineffektiv ibland.
    Basebollen är lite mer "djup" eller vad man ska kalla den och det är en spänning man får lära sig att gilla, ungefär som att ingen tycker att öl är gott i början men när man är 25-30 finns det inte en enda man som inte gillar det (nästan).
    Att det finns oändligt med siffror, statistik och procent gör det inte sämre att jag som matteälskare gillar det.

    Sen har du en poäng där med att ha ett favoritlag, jag höll på Rays från min första match jag såg och från början tyckte jag att det var kul att se när Rays slog, sen började jag gilla hela matcherna och nu har jag lärt mig att älska alla matcher. Att se lite av matcher är ju även en början för att lära sig reglerna.

    Att folk säger att Baseboll beror helt enkelt att dom inte kan något om det, jag har försökt att få kompisar osv att kunna kolla på baseboll men det verkar nästan omöjligt även om jag har lyckats få min bror lite intresserad.

    Jo förresten, en sak till: Basebollen är inte lik någon annan sport (utom skolaktiviteten brännboll som utvecklats från basebollen till en enkel variant).

    Jag tror även att man måste ge den lite mer tid, om jag har förstått det rätt så har vi inte haft något förbund ens så jättemånga år här i sverige.

    SvaraRadera