16 augusti 2011

Thome slår till

Hade svårt att sova inatt så jag kollade telefonen om det var några spännande matcher för tillfället. Twins ledde med 6-5 borta mot Detroit (kanonresultat för mig som White Sox-fan) så jag begav mig mot datorn för att se upplösningen.

Hade inte kollat många minuter när Jim Thome (e:et på slutet är inte stumt som jag tidigare trott) slog för sin 600 home-run. Han hade slagit #599 förra gången han redo så det var en förväntansfull publik. En utmärkt träff och bollen dök ner i Detroits bullpen. Han blev omkramad av alla spelare och hans familj kom ner från läktaren för delta i firandet. Enda smolket i bägaren är väl att detta skedde i Detriot och inte på hemmaplan.

Vad innebär då denna 600:e home-run? Jo, Thome blir åttonde man i MLB:s historia att lyckas med bedriften. Personligen räknar jag dock bort tre av dessa (och gör mig kanske ovän med en del), då Bonds, Rodriguez och Sosa har varit omgärdade av dopingrykten genom alla år. Vilka är de andra som lyckats med bedriften? Hank Aaron och Babe Ruth är välkända för alla, även de som inte är intresserade av baseboll och inte sett en minut av sporten. Willie Mays och Ken Griffey Jr är de andra två. Inga idag aktiva spelare är inom 100 home-run från 600-sträcket.

Matchen? Den slutade 9-6 till Twins så Chicago White Sox har all anledning att fira (Thome spelade också 422 matcher för White Sox)!

AB, GP, HDSMP, STSvD, VLT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar